Najnowsze informacje - nurkowanie, podróże, fotografia podwodna i sporty wodne

600-letni wrak Mado 4 wydobyty z dna morskiego

Przełom w archeologii morskiej Korei Południowej

fot.: NATIONAL RESEARCH INSTITUTE OF MARITIME HERITAGE
117

Według najnowszych ustaleń badaczy, wrak statku Mado 4 zatonął około 1420 roku, podczas rejsu z Naju – ówczesnego regionalnego centrum skupu zboża w prowincji Jeolla Południowa – do królewskiej stolicy Hanyang, znanej dziś jako Seul. Analiza przebiegu trasy morskiej, wiodącej wzdłuż zachodniego wybrzeża Korei, unaocznia skalę wyzwań, z jakimi mierzyli się dawni żeglarze.

 

Ten fragment wybrzeża wyróżnia się silnymi pływami oraz licznymi skalistymi przesmykami, które w znaczącym stopniu zwiększały ryzyko katastrof morskich. To właśnie te warunki, jak wskazują eksperci, doprowadziły do zatonięcia statku, a jednocześnie umożliwiły wyjątkowo dobrą konserwację kadłuba pod warstwami piasku i mułu przez kolejne stulecia.

 

Innowacje techniczne epoki Joseon – przełomowe wnioski z badań wraku

Wydobycie Mado 4 pozwoliło archeologom na sformułowanie przełomowych wniosków dotyczących technik szkutniczych i naprawczych stosowanych w epoce Joseon. Szczegółowa analiza konstrukcji statku wykazała, że jednostka była wyposażona w dwa maszty, co stanowiło istotne odejście od jednomasztowych rozwiązań dominujących w starszych koreańskich statkach. Taka konfiguracja wskazuje na dążenie do zwiększenia prędkości oraz poprawy zwrotności jednostki, co było niezbędne w wymagających warunkach Morza Żółtego.

600-letni wrak Mado 4 wydobyty z dna morskiego
fot.: NATIONAL RESEARCH INSTITUTE OF MARITIME HERITAGE

Wyjątkowo istotne było również odkrycie śladów żelaznych gwoździ zastosowanych do napraw kadłuba. To pierwszy potwierdzony przypadek użycia metalowych elementów złącznych w tradycyjnej koreańskiej szkutni, co jednoznacznie świadczy o zaawansowaniu technologii tej epoki. Dotychczas uważano, że naprawy statków opierały się wyłącznie na połączeniach drewnianych.

 

Konserwacja i ekspozycja – Mado 4 pod czujną opieką specjalistów

Obecnie statek Mado 4 przechodzi wieloetapowy proces odsalania i konserwacji w Taean. Pracownicy Narodowego Instytutu Badań Dziedzictwa Morskiego dokładają wszelkich starań, by zachować zarówno strukturę wraku, jak i wydobyte artefakty dla przyszłych pokoleń. Wyselekcjonowany zbiór najcenniejszych znalezisk prezentowany jest na wystawie „Statek narodowy, który żeglował po morzu” w Muzeum Morskim Taean, dostępnej dla zwiedzających do 22 lutego 2026 roku. To niepowtarzalna okazja, by zobaczyć z bliska przedmioty codziennego użytku, dokumentujące życie i działalność gospodarczą w dawnej Korei.

600-letni wrak Mado 4 wydobyty z dna morskiego
fot.: NATIONAL RESEARCH INSTITUTE OF MARITIME HERITAGE

Drugi wrak statku w pobliżu miejsca katastrofy – nowe horyzonty dla archeologii morskiej

W wyniku zaawansowanych badań sonarowych oraz inspekcji podwodnych zidentyfikowano kolejny wrak statku, pochodzący z lat 1150–1175, w bezpośrednim sąsiedztwie miejsca katastrofy Mado 4. Jeśli datowanie zostanie potwierdzone, znalezisko to stanie się najstarszym znanym wrakiem statku na terenie Korei, wyprzedzając tym samym Mado 4 o ponad dwa stulecia. Rezultaty tych prac jednoznacznie potwierdzają wyjątkowe znaczenie wybrzeża Taean jako kluczowej strefy archeologicznej, gdzie przez wieki przebiegały główne szlaki handlowe i transportowe, mające strategiczne znaczenie dla finansów państwa oraz wymiany dóbr.

 

Tradycja odkryć – Taean jako centrum badań podwodnych

Od 2007 roku, kiedy miejscowy rybak natrafił na wrak Mado 1, region Taean stał się jednym z najważniejszych ośrodków podwodnej archeologii w Azji Wschodniej. Do dziś odkryto tu ponad tuzin wraków, co umożliwia naukowcom rekonstrukcję dawnych tras żeglugowych oraz pełniejsze zrozumienie roli morza w rozwoju państwowości koreańskiej.

 

Nowe perspektywy dla badań morskich w Korei Południowej

Nadrzędnym celem prac nad wrakiem Mado 4 jest pogłębienie wiedzy o przednowoczesnej logistyce, infrastrukturze morskiej i technologii budowy statków w Korei. Badania te mają również kluczowe znaczenie dla planowania przyszłych ekspedycji archeologicznych na dnie morza w regionie Taean, które mogą zaowocować kolejnymi przełomowymi odkryciami i jeszcze pełniej ukazać rolę żeglugi w historii Korei.