Najnowsze informacje - nurkowanie, podróże, fotografia podwodna i sporty wodne

Skarby z Bałtyku – setki metalowych i srebrnych przedmiotów z wraku odkryte przez nurków

Wrak z Bałtyku Monte Olivia wolonatusze pracujący przy wydobywaniu pozostałości z wraku fot.; Międzynarodowe Muzeum Morskie w Hamburgu/facebook
7 396

Współpracujący z organizacją Scientific Diving Association i OEOO nurkowe zajmujący się poszukiwaniem i wyławianiem dryfujących sieci, przypadkowo natknęli się na usiane metalowymi i srebrnymi elementami dno morskie.

 
Nurkowie, będący częścią podwodnego programu wolontariatu, badali zgłoszenie potencjalnego zaczepu w porcie w Kilonii. Tym razem jednak po wynurzeniu, na pokładzie statku znalazły się nie sieci, a przedmioty, które wzbudziły olbrzymie zainteresowanie.
 

Badając znalezione artefakty

Jeden z nurków Hubert Pinto de Kraus, zidentyfikował symbol HSDG (Hamburg South American Steamship Company), który skojarzył z wrakiem statku „Cap Arkona”. Odkrycie to zasugerowało związek między tymi dwoma miejscami katastrof wraków, i ponownie rozpaliło tajemnicę tego, co dokładnie stało się ze skarbem z drugiego wraku.
Dalsze dociekania pokazały, że inny statek należący do HSDG, SS Monte Olivia,  zatonął w tym samym miejscu. Według literatury Monte Olivia została podniesiona i zezłomowana w 1946 roku, a większość ładunku wpadła do Morza Bałtyckiego podczas procesu demontażu.

 
Zgodnie z ustawą o ochronie zabytków wszystkie odnalezione zabytki mające ponad 100 lat automatycznie należą do państwa i ogółu społeczeństwa. W związku z tym odkryciem SDA niezwłocznie zwróciło się do Państwowego Urzędu Archeologicznego w Szlezwiku o zgodę na dalsze poszukiwania. Pozwolenie zostało udzielone w odpowiednim czasie. 
 

Wrak „Monte Olivia” okazał się być fascynującym odkryciem.

Nurkowie kontynuowali poszukiwania. Zbierane przez podwodnych wolontariuszy skarby odsłaniały historię zatopionego statku i jego dawno zaginionego ładunku. Już podczas pierwszej akcji nurkowej wydobyto około 30 obiektów wykonanych ze srebra, a także unikatowe znalezisko w postaci motocykla z okresu II wojny światowej. Obiekty znalezione we wraku były poczerniałe i pokryte pozostałościami ciężkiego oleju z powodu pożaru spowodowanego wybuchem bomby.

 

Wyścig z czasem

Od listopada 2022 roku prawie co tydzień wolontariusze przeprowadzali kolejne misje, aby wydobyć jak najwięcej obiektów z dna. Zimą w niskiej temperaturze  i marznącym deszczu, wiosną przy prawie zerowej widoczności z powodu wczesnego zakwitu brunatnic, nurkowie niemal na ślepo wyczuwając okolice wraku, poszukiwali pozostałości ładunku. Zespół badawczy SDA był zdeterminowany, aby odzyskać jak najwięcej przedmiotów z dna morskiego. Liczył się czas, ponieważ informacje o znalezisku miały niebawem zostać upublicznione, a nurkowie obawiali się, że potencjalni szabrownicy zechcą sprawdzić, co jeszcze pozostało na dnie. Celem stało się uratowanie jak największej liczby przedmiotów do czasu ogłoszenia odnalezienia skarbu.

 

Wystawa artefaktów z wraku

Dzięki nieocenionej pracy nurków SDA, szeregu osób zaangażowanych w ratowanie pamiątek z wraku, pomocy Pani Graumann z Hamburg Süd i współpracy Międzynarodowego Muzeum Morskiego (IMM) w Hamburgu, udało się zorganizować specjalną wystawę artefaktów z wraku, która będzie w stanie zachować historię Monte Olivia dla przyszłych pokoleń.

 

SS Monte Olivia fot.; Międzynarodowe Muzeum Morskie w Hamburgu/Facebook

SS Monte Olivia
Stocznia: Blohm & Voss, Hamburg
Właściciel: Hamburg South American Steamship Company
Numer seryjny: 409
Zwodowany: 28 października 1924 r
Tony rejestrowe brutto: 13750 BRT
Nośność: 8460 tdw
Liczba pasażerów: 1372 (3. klasa), 1156 (sterowanie), 369 (załoga)

  • Od stycznia 1940 do stycznia 1945 statek mieszkalny Kriegsmarine
  • Od 1945 roku przebudowany na statek szpitalny i transporter rannych
  • Zatopiony: 3 kwietnia 1945 przez RAF podczas bombardowania
  • W 1946 nastąpił całkowity demontaż w Kilonii.

Źródło: Międzynarodowe Muzeum Morskie  w Hamburgu. Facebook