Z doków Instytutu Oceanograficznego Woods Hole w Massachusetts wystartował autonomiczny szybowiec podwodny Slocum Sentinel, rozpoczynając pierwszą na świecie misję opłynięcia globu inspirowaną trasą Magellana.
Ta innowacyjna jednostka, opracowana przez Teledyne Marine i Uniwersytet Rutgersa, została zaprojektowana do samodzielnego pokonania ponad 73 000 kilometrów w ciągu pięciu lat, nawiązując do legendarnej wyprawy Ferdynanda Magellana z XVI wieku.
Zaawansowana robotyka oceaniczna
Slocum Sentinel zwany również Redwing to najnowocześniejszy szybowiec podwodny, który zamiast tradycyjnych śrub napędowych wykorzystuje grawitację i wyporność, „surfując” na prądach oceanicznych. Dzięki temu zużywa minimalną ilość energii, a w razie potrzeby może uruchomić śmigło i podwójny system silników, by pokonać silniejsze prądy. System akumulatorów litowych zasila wszystkie zaawansowane technologie na pokładzie, umożliwiając długotrwałą, autonomiczną pracę nawet w najtrudniejszych warunkach.
Trasa inspirowana Magellanem
Podróż Redwinga została zaplanowana tak, by nawiązywać do historycznej trasy Magellana. Pierwszym przystankiem będzie Gran Canaria na Wyspach Kanaryjskich, następnie Kapsztad na południu Afryki, Australia Zachodnia, Nowa Zelandia oraz południowy kraniec Ameryki Południowej. Dalej szybowiec przepłynie przez Antarktyczny Prąd Okołobiegunowy do Falklandów, być może zatrzyma się także w Brazylii i na Karaibach, zanim powróci na wschodnie wybrzeże USA.
Nowa jakość danych oceanograficznych
Podczas swojej misji Slocum Sentinel będzie nieustannie zbierać dane dotyczące zasolenia, głębokości i temperatury wody, tworząc tzw. trójwymiarowy obraz oceanu. Co osiem do dwunastu godzin autonomiczny szybowiec podwodny wynurzy się, by przesłać zebrane dane w czasie rzeczywistym za pośrednictwem satelity. Te informacje mogą znacząco poprawić prognozy dotyczące powstawania huraganów, ujawnić, jak zmiany klimatu wpływają na systemy oceaniczne i dostarczyć wskazówek na temat stanu ekosystemów morskich.
Śledzenie życia morskiego
Robot został wyposażony również w system śledzenia ryb, który umożliwia wykrywanie oznakowanych zwierząt morskich. Dzięki temu naukowcy uzyskają niespotykany dotąd wgląd w dalekie migracje ryb przez otwarty ocean. To kolejny krok w rozwoju robotyki oceanicznej, umożliwiający badanie globalnych procesów biologicznych w sposób niedostępny dla tradycyjnych jednostek badawczych.
Edukacja i międzynarodowa współpraca
Misja Slocum Sentinel to nie tylko przełom technologiczny, ale także narzędzie edukacyjne. Dane zbierane przez autonomiczny szybowiec podwodny będą wykorzystywane przez studentów, nauczycieli i naukowców z całego świata.
„To historyczny moment dla oceanoznawstwa. Wdrażamy robota, który będzie przemierzał oceany świata i zbierał dane. Robimy to ze studentami, nauczycielami i międzynarodowymi współpracownikami na każdym kroku” – podkreśla profesor Glenn z Uniwersytetu Rutgersa.
Wyzwania i nadzieje
Przed Redwingiem stoi wiele wyzwań: od omijania sieci rybackich i ruchliwych szlaków żeglugowych, po radzenie sobie w ekstremalnych warunkach oceanicznych. Sukces nie jest gwarantowany, jednak zespół naukowców jest przekonany o możliwościach szybowca i jego potencjale do zmiany sposobu, w jaki poznajemy światowe oceany.
Nowa era eksploracji
Autonomiczny szybowiec podwodny wyznacza nowy standard w badaniach oceanicznych. Jego misja inspirowana opłynięciem globu trasą Magellana to połączenie innowacyjnej robotyki oceanicznej, edukacji i międzynarodowej współpracy.
Zebrane dane oceanograficzne będą nieocenionym źródłem wiedzy dla przyszłych pokoleń naukowców, a sama wyprawa może stać się symbolem nowej ery eksploracji mórz i oceanów.
źródło: WHOI,Teledyne marine
Najważniejsze parametry Slocum Sentinel
Głębokość operacyjna:
Do 1000 metrów – umożliwia prowadzenie badań w większości stref oceanicznych.
Wymiary i masa:
Długość: 2,57 m
Średnica: 0,33 m
Objętość: 170 litrów
Masa: 171 kg
Maksymalna masa ładunku: 3,5 kg – pozwala na montaż zaawansowanych czujników i aparatury badawczej.
Zasilanie i energia:
Całkowita moc systemu: 23 kWh
Napięcie systemowe: 31,2 – 25,6 V
Pojemność: 900–1080 Ah
Chemia baterii: Lit pierwotny
Konfiguracja: 6 pakietów po 48 ogniw
Wytrzymałość: Do ponad 2 lat ciągłej pracy na jednym cyklu zasilania.
Napęd i prędkość:
Objętość napędu balastowego: ±2L
Średnia prędkość ślizgu: 1 węzeł
Maksymalna prędkość ślizgu: 2 węzły – umożliwia szybkie przemieszczanie się między punktami badawczymi.
Nawigacja i komunikacja:
Nawigacja: GPS, czujnik ciśnienia, wysokościomierz, nawigacja zliczeniowa
Komunikacja: Modem RF, Iridium (RUDICS), ARGOS – zapewnia łączność i przesyłanie danych w czasie rzeczywistym.
Zaawansowane opcje czujników:
- Profiler prądu akustycznego Dopplera (ADCP)
- Modem akustyczny
- Pasywny monitoring akustyczny
- CTD z pompą lub bez pompy
- Echosonda
- Wykrywanie znaczników rybnych
- Hydrofony
- Pomiar azotanów
- Fluorometria optyczna
- Pomiar tlenu, mętności, turbulencji
- Radiometr, PAR
- Rozwiązania niestandardowe – możliwość dostosowania konfiguracji do indywidualnych wymagań misji.