Magazyn nurkowanie, podróże, biologia morska, ekologia, fotografia podwodna i sporty wodne

- Ad -

Nowa podwodna instalacja Jasona deCaires Taylora

Jason deCaires Taylor Podwodne Muzeum w Cannes
1 691

- Ad -

Podwodne Muzeum w Cannes, to najnowszy projekt znanego rzeźbiarza, Jasona deCaires Taylora, i zarazem pierwszy na Morzu Śródziemnym.

 

Utworzone na zlecenie burmistrza Davida Lisnarda, kamienne sanktuarium morskie zlokalizowano tuż przy wybrzeżu Cannes, w pobliżu wyspy Sainte-Marguerite. Tworzy je seria sześciu monumentalnych rzeźb, z których każda o wadze 10 ton wznosi się z dna na wysokość ponad 2 metrów.

 

fot.: Jason deCaires Taylor Podwodne Muzeum w Cannes


Rzeźby usytuowane w przestrzeni nieograniczonego błękitu na głębokości od 2 do 4 metrów, pomiędzy zielonymi łąkami traw morskich Posydonii, na plamach białego piasku, tworzą zjawiskowy widok, który trudno opisać.

 

fot.: Jason deCaires Taylor Podwodne Muzeum w Cannes

 

Wszystkie podwodne prace artysty w instalacjach oparte są na niezmiennym przesłaniu, mówiącym o ochronie życia morskiego. Tym razem przekaz został ukazany w innej, nowej formie.

Reklama

Posągi-maski podzielone zostały na dwie części. Rzeźbiarz stara się w ten sposób odnieść do oceanu, pokazując nam, z jednej strony jego moc i siłę, a z drugiej,  uświadamiając, jak bardzo ten ogrom może być słaby i kruchy, gdy wpływ człowieka staje się coraz bardziej destrukcyjny.

data-ad-slot="" data-ad-format="auto">
Reklama

 

 

Tak ja we wcześniejszych instalacjach, tak i tym razem, projekt oparto na postaciach członków lokalnej społeczności, zarówno tej najstarszej pokazanej w portrecie 80-letniego miejscowego rybaka Maurice’a, jak i młodego pokolenia zawartej w rzeźbie dziewięcioletniej uczennicy szkoły podstawowej o imieniu Anouk.

Całość zbudowana została w oparciu o materiały sprzyjacie morskiej florze i faunie. Zarówno położenie, jak i głębokość zostały wybrane tak, aby były łatwo dostępne dla osób nurkujących, a także dla osób, które uprawiają snorkeling.


Czteroletni projekt obejmował nie tylko badania, tworzenie rzeźb i instalacje, ale też sprzątanie porzuconych śmieci, w postaci starych silników i rurociągów, które mogły stanowić zagrożenie dla miłośników podwodnych widoków w muzeum.


źródło: Jason deCaires Taylor

 


zobacz także:

Muzeum sztuki podwodnej na Wielkiej Rafie Koralowej

Coralarium – interfejs do cudów podwodnego świata


 

zostaw komentarz

- Ad -