Najnowsze informacje - nurkowanie, podróże, biologia morska, ekologia, fotografia podwodna i sporty wodne

Bitwa o Gotland – Delphia Challenge 2016 – Wielka Żeglarska Bitwa o Gotland rozpoczęta!

476

W niedzielę o godzinie 12.00, w samo południe, 25 śmiałków wyruszyło na jesienny Bałtyk, aby zmierzyć się z falą, samotnością i własnymi słabościami.

Powrócą po przepłynięciu 500 mil i kilku dobach spędzonych na morzu, z nowymi doświadczeniami. „Bo Bałtyk jest za każdym razem inny” – jak powiedział jeden z nich. Podczas startu była spora fala, dominował wiatr wschodni i północno-wschodni, o prędkości 15-16 węzłów, w porywach  do 19, świeciło piękne słońce. Zawodnicy ruszyli półwiatrem, obyło się bez falstartów i kłopotów. Rekord regat wynosi 62 godziny 15 minut, został ustanowiony w roku 2013 i należy do Krystiana Szypki (na jachcie Delphia 40.3 Polska Miedź). Wygląda na to, że warunki pogodowe nie pozwolą nikomu go poprawić.   Lista startowa: 1 Jacek Zieliński, Quick Livener / Sigma 362 2 Witek Nabożny, Dexxter / Dufour 382 GL 3 Ryszard Drzymalski, Konsal II / Slotta 1200 4 Michał Weselak, Ocean 650 / Mini 650 5 Marek Marcinkowski, Zenall / Comet 36 6 Jerzy Matuszak, Dancing Queen / Dehler 46 7 Maciej Muras, Delphia III / Delphia 40 8 Piotr Parzy, Hadron / Banner 34 9 Szymon Kuczyński, Atlantic Puffin / Maxus 22 10 Aleksandra Emche, Kosia III / Delphia 40 11 Maciej Krzesiński, Mary Lou / Defender 27 12 Kuba Marjański, Busy Lizzy / Faurby 999 13 Jacek Chabowski, Polled 2 / Cobra 33 14 Mateusz Kubik, Errislannan / Sigma 3800D 15 Andrzej Kopytko, True Delphia / Delphia 37 GT 16 Krzysztof Fojucik, OFO / Dufour 405 17 Mirosław Zemke, Hobart / Dehler 41 18 Paweł Biały, Zezowate Szczęście / B31 19 Tomasz Ładyko, Double Scotch / Sadler 32 20 Zenon Jankowski, Oceanna / Outboirn 39 21 Marciń Wroński, Fidoo / Mini 650 22 Piotr Falk, BLUESinA / Hanse 331 23 Joanna Pajkowska, Vector Baltica / Vector 10 24 Przemysław Skibiński, Vector Baltica II / Vector 10 25 Rafał Skroński, Akademia Jachtingu VII / Delphia 37   img_3897-jako-obiekt-inteligentny-1   Po pierwszej dobie Pierwsza doba na morzu w regatach Bitwa o Gotland minęła raczej spokojnie. Jeszcze wczoraj, kilka godzin po starcie, dwóch zawodników zgłosiło awarię i zawróciło z trasy. Obaj bezpiecznie dotarli w nocy do portu. Stawkę prowadzą Mirosław Zemke na Hobart i Jerzy Matuszak na Dancing Queen, czyli zawodnicy dysponujący największymi jachtami (41 i 46 stóp). Znajdują się ok. 20 mil od południowego, „dolnego” cypla Gotlandii. Za nimi dość duża grupa pościgowa, składająca się z najliczniej reprezentowanych jachtów 30-40 stopowych, oraz liczący 5 jednostek „ogon”, za którym płynie osłonowa Delphia V, a jej śladem podąża ostatni jacht, Mary Lou.   Prognoza pogody dla zawodników na dziś to wiatr dość słaby, 8-10 węzłów, NE, skręcający na N, wieczorem słabnący do 5-6 w. Oznacza to powolną wspinaczkę wzdłuż Gotlandii, aż do jej północnego cypla.   img_3978-jako-obiekt-inteligentny-1   Wczorajsza, dość wysoka fala, zmuszająca jachty do powolnego „dziobania” pod wiatr, okazała się problematyczna. Jacht Vector Baltica II (Przemysław Skibiński) zawrócił z powodu awarii sztagu (niemożliwej do usunięcia w panujących warunkach), a Errislannan (Mateusz Kubik) z powodu awarii autopilota. Mateusz podjął rozsądną decyzję – próba przepłynięcia na ręcznym sterowaniu ponad 1000 km trasy Bitwy to nie byłoby współzawodnictwo, ale walka o życie, bez szans na sen, posiłek czy odpoczynek. Zaniepokojenie organizatorów wzbudziła też w nocy minimalna prędkość jachtu Mary Lou (Maciej Krzesiński). Na szczęście po kontakcie z jachtem osłonowym Delphia V okazało się, że Maciej znalazł się w miejscu bez wiatru (co zdarza się nawet na morzu) i stąd 1,5 węzła prędkości jachtu na monitoringu, które należało wyjaśnić.   img_4010-jako-obiekt-inteligentny-1 Jachty na bieżąco można obserwować za pomocą bezpłatnej aplikacji YB Races lub na http://yb.tl/bog2016.
zostaw komentarz