Magazyn nurkowanie, podróże, biologia morska, ekologia, fotografia podwodna i sporty wodne

- Ad -

Pilotowany przez Victora Vescovo batyskaf ponownie zlokalizował, zbadał i sfilmował wrak okrętu USS Johnston

7 295

- Ad -

 

Efektem najnowszej wyprawy podwodnej podróżnika Victora Vescovo, jest odnalezienie sekcji wraku należącego do niszczyciela klasy Fletcher USS Johnston (DD 557), który zatonął podczas II wojny światowej.

 

  • Przez ponad siedem dekad niszczyciel spoczywał w nieznanym miejscu na dnie oceanu, na głębokości ponad 6 kilometrów.

  • Victor Vescovo, człowiek najczęściej podróżujący do najgłębszych miejsc na naszej planecie, odkrywca i emerytowany oficer marynarki wojennej, wziął udział w wyprawie podwodnej.

  • USS Johnston (DD 557), okręt, który zatonął podczas bitwy przeciwko japońskiej armadzie.

 

Przez ponad siedem dekad niszczyciel spoczywał w nieznanym miejscu na dnie oceanu, na głębokości ponad 6 kilometrów

Po raz pierwszy okręt został zlokalizowany na skraju podwodnego klifu w październiku 2019 roku, przez Vulcan Inc. i statek badawczy R / V Petrel. Odnaleziony  na głębokości ponad 6000 metrów, został uznany za najgłębiej leżący wrak statku, jaki kiedykolwiek odkryto.

 

Wówczas Naval History i Heritage Command (NHHC) uznało odnaleziony wrak okrętu na podstawie względnej lokalizacji. Jednakże zarówno USS Johnston, jak i USS Hoel (DD-533), okręty wówczas biorące udział w bitwie, były bardzo podobne, różniły się jedynie dodatkami zamontowanymi już po zakończeniu budowy. 

Reklama

 

 

Victor Vescovo, człowiek najczęściej podróżujący do najgłębszych miejsc na naszej planecie, odkrywca i emerytowany oficer marynarki wojennej, wziął udział w wyprawie podwodnej.

 

W trakcie wyprawy batyskaf, którym kierował odkrywca, wykonał dwa 8-godzinne zanurzenia na głębokość ponad 6600 metrów. Część dziobowa wraku zlokalizowana głębiej, na głębokości 6640 metrów, na końcu klifu, pozwoliła na potwierdzenie tożsamości okrętu.  Fundator wyprawy, Victor Vescovo, poinformował o swoim odkryciu NHHC i zobowiązał się dostarczyć Marynarce Wojennej Stanów Zjednoczonych wszystkie dane z sonaru, obrazy i notatki terenowe zebrane podczas ekspedycji.

Reklama
Reklama

 

„Mamy surową politykę „patrz, nie dotykaj”, ale zbieramy wiele materiałów, które są bardzo przydatne dla historyków i archiwistów marynarki wojennej. Uważam, że to ważna praca, dlatego finansuję ją prywatnie i dlatego też dostarczamy materiały pro bono do Marynarki Wojennej  ”. Powiedział Vescovo.

 

Po zakończeniu misji zespół badawczy podróżnika „Caladan Oceanic” oddał honory i złożył wieniec na powierzchni, w pobliżu miejsca ostatniej bitwy, jaką stoczyły okręty i marynarze.

„W pewnym sensie zatoczyliśmy pełne koło” – dodał Vescovo –  „Johnston i nasz własny statek zostały zbudowane w tej samej stoczni i oba służyły w marynarce wojennej Stanów Zjednoczonych. Jako oficer marynarki wojennej Stanów Zjednoczonych jestem dumny, że pomogłem zapewnić jasność i zamknięcie sprawy Johnstona, jego załodze i  rodzinom tych, którzy tam polegli. ”

 

 

USS Johnston okręt, który zatonął podczas bitwy przeciwko japońskiej armadzie

USS Johnston (DD-557), niszczyciel typu Fletcher, okręt Marynarki Wojennej Stanów Zjednoczonych, zatonął podczas zaciekłej bitwy z ogromnymi siłami japońskimi, u wybrzeży wyspy Samar w zatoce Leyte, powszechnie uznawanej za największą bitwę morską w historii, 25 października 1944 roku.

 

 

 

„W całej swojej historii Marynarki Wojennej Stanów Zjednoczonych,  żadne zaangażowanie  nie wykazało się większą walecznością, odwagą i zuchwałością, niż w ciągu dwóch godzin porannych między godziną 07:30 a 09:30 w pobliżu Samaru” – Napisał kontradmirał Samuel E. Morison w swojej Historii operacji marynarki wojennej  Stanów Zjednoczonych na świecie. 

Po oddaniu okrętu do służby, kapitan niszczyciela w 3⁄4 rdzennych Amerykanów z Oklahomy, dowódca Ernest Evans, powiedział swojej załodze, że „nigdy nie ucieknie przed walką” oraz że „każdy, kto nie chce narazić się na niebezpieczeństwo, powinien lepiej wysiąść ”. – Nikt z jego załogi tego nie zrobił.


Pomimo przewagi Stanów Zjednoczonych podczas bitwy w zatoce Leyte, w krytycznym momencie nikt nie spodziewał się ataku znacznie większych japońskich sił składających się z czterech pancerników, w tym super pancernika Yamato, sześciu ciężkich krążowników, dwóch lekkich krążowników i jedenastu niszczycieli.

Dowódca okrętu Evans, wydał rozkaz zaatakowania floty japońskiej. Zaatakowany ciężki krążownik, został zmuszony do wycofania się, ale jego pociski zdołały trafić w okręt, powodując rozległe uszkodzenia i straty. Pomimo poważnych uszkodzeń, niszczyciel rozpoczął drugi atak, wystrzeliwując 30 pocisków w 30- tysięczny japoński pancernik. Johnston pod dowództwem rannego kapitana, walczył z japońskimi niszczycielami, chociaż nie miał już torped i miał ograniczoną siłę ognia. Po dwóch i pół godzinie USS Johnston został otoczony przez statki wroga.

O 9:45 Evans wydał rozkaz opuszczenia statku. Dwadzieścia pięć minut później niszczyciel przewrócił się i zaczął tonąć.

Z załogi, w skład której wchodziło 327 osób, przeżyło tylko 141 osób. Dowódcę okrętu Ernesta Evansa, uhonorowano pośmiertnym Medalem Honoru.

 

 

źródło: Caladan Oceanic, Wikipedia

 

Wyprawy:

Victor Vescovo pierwszym człowiekiem w najgłębszym miejscu na Oceanie Indyjskim — Rowie Jawajskim

 

Victor Vescovo pierwszym człowiekiem na dnie Sandwicha Południowego, jednego z ostatnich nieodkrytych miejsc na Ziemi

 

Victor Vescovo zanurzył się na głębokość 8 376 metrów

 

 

 

zostaw komentarz

- Ad -