Najnowsze informacje - nurkowanie, podróże, fotografia podwodna i sporty wodne

Czy to kres podróży do Titanica?

Cyfrowy obraz 3D wraku statku Titanic Źródło: Atlantic Productions/Magellan
8 131

Organizacja Titanic International Society (TIS)  działa na rzecz zachowania historii dziedzictwa Titanica. Jednak ostatnie wydarzenia spowodowały, iż jej przedstawiciele skłaniają się do poważnego zastanowienia się nad koniecznością zakończenia wypraw do wraku statku.

 

W zeszłym tygodniu doszło do tragicznej śmierci pięciu pasażerów na pokładzie batyskafu turystycznego OceanGate Titan, w wyniku katastrofalnej implozji 500 metrów od wraku Titanica.

fot.: NOAA

Oświadczenie podpisane przez prezesa TIS, Charlesa Haasa, sugeruje, że niewiele już można się nauczyć  o wraku. Jednocześnie podkreśla, że celem organizacji nadal  jest ochrona historii Titanica i jego dziedzictwa, ale musi to robić w sposób bezpieczny i odpowiedzialny.

Tymczasem Kanadyjska Rada Bezpieczeństwa Transportu podjęła decyzję o przeprowadzeniu dochodzenia w sprawie okoliczności zaistniałych podczas ekspedycji Tytana i działań statku wsparcia powierzchniowego batyskafu, pływającego pod banderą kanadyjską Polar Prince. 

 
Batyskaf j OceanGate Titan fot : OceanGate
 
 
Wobec tych wydarzeń TIS zwraca uwagę na konieczność skoncentrowania się na bezpieczeństwie i sugeruje, aby rolę batyskafów w badaniach wraku przejęły autonomiczne pojazdy podwodne typu ROV. Zeszłego lata takie pojazdy zmapowały wrak w trójwymiarowych szczegółach w wysokiej rozdzielczości.

widok 3D wraku statku Titanic
Cyfrowy obraz 3D wraku statku Titanic Źródło: Atlantic Productions/Magellan

Organizacja przypomina, że „Titanic stał się symbolem niebezpieczeństw związanych z pychą i nadmiernym poleganiem na technologii”, które przyczyniły się do tragicznej utraty życia wielu pasażerów. W związku z tym organizacja non-profit wzywa do przeprowadzenia obszernego dochodzenia przez odpowiednie agencje, takie jak US Coast Guard, National Transportation Safety Board czy kanadyjskie odpowiedniki, aby przyjrzeć się projektowi, strukturze, komunikacji i systemom bezpieczeństwa pojazdu podwodnego oraz polityce właścicieli, oraz ich przygotowaniom i procedurom awaryjnym. 
Dochodzenie powinno także zająć się rozmieszczeniem systemów ratownictwa głębinowego na miejscu.
 
Przedstawiciele organizacji sugerują również, że przepisy międzynarodowe powinny wymagać specjalistycznej kontroli serwisowej dla tego tupu jednostek podwodnych. Jednak eksperci branżowi ostrzegają, że wprowadzenie dodatkowych przepisów bezpieczeństwa może być niemożliwe do wyegzekwowania przy międzynarodowym charakterze działalności biznesowej. Organizacja wzywa również swoich członków i sympatyków do kontaktowania się z członkami Kongresu, Parlamentu lub innego organu ustawodawczego, aby upewnić się, że przeprowadzone zostanie dokładne i obszerne dochodzenie.

Źródło: titanic international society