Najnowsze informacje - nurkowanie, podróże, biologia morska, ekologia, fotografia podwodna i sporty wodne

Co będzie z 37. wrakami statków odkrytymi podczas wykopalisk w Porcie Teodozjusza?

385

Blisko 10- letni okres prac przy wydobyciu i konserwacji wraków statków odkrytych w Turcji dobiega końca.

 

Prace zostaną zakończone jeszcze w tym roku. Profesor nadzwyczajny Ufuk Kocabaş z Uniwersytetu w Stambule, który jest szefem projektu Yenikapı, powiedział, że wraki zostały zabrane i zabezpieczone z terenu wykopalisk w okresie między 2005 i 2013 rokiem, natomiast teraz zespół koncentruje się na ich dokumentacji, ochronie, konserwacji i analizie.

Kocabaş powiedział również, że z wykopalisk z „Portu Teodozjusza”, jednego z najważniejszych portów, w całym Stambule, w okresie średniowiecza, wydobyto największą na świecie średniowieczną kolekcję łodzi, a pochodzenie najstarszego z odkrytych wraku, datowane jest na okres 1500 roku.

Profesor potwierdził, iż jego zespół planuje odbudowanie wraku zwanego Yenikapı 12. Wrak pochodzi z 9 wieku, był statkiem handlowy i został odkryty w bardzo dobrym stanie.

Prawie 10-metrowa jednostka służyła do handlu przybrzeżnego i zatonęła w porcie Teodozjusza z powodu ciężkiej burzy. Yenikapı 12 został odkryty w 2007 roku. Wymiary i kształty brakujących elementów zostały już określone na podstawie szkiców, rysunków i zdjęć.

 

Prawdopodobnie na początku przyszłego roku, Yenikapı 12 będzie gotowy do wystawienia w Muzeum Archeologicznym w Stambule.


Wszystkie odkryte wraki są dobrze zachowane, ale nie wszystkie będą pokazywane, ekspozycja będzie składała się z 10 do 15 statków.

Starożytny port bizantyjski „Teodozjańska Przystań”, nazwany tak na cześć cesarza Rzymu i Bizancjum, zmarłego w roku 395, odkryto w 2005 roku podczas prowadzenia wierceń podziemnego tunelu kolejowego Marmaray, pod cieśniną Bosfor , w dzielnicy Yenikapi.

 

Według archeologów prowadzących prace, drewniane łodzie, które zostały znalezione podczas wykopalisk, mające około 1000 lat , tworzą coś w rodzaju „brakującego ogniwa” w historii przemysłu stoczniowego, ponieważ podczas ich tworzenia używano zarówno starych jak i nowych technik.

zostaw komentarz