Magazyn nurkowanie, podróże, biologia morska, ekologia, fotografia podwodna i sporty wodne

- Ad -

Podwodny Czarnobyl – U-Boot z II Wojny Światowej wypełniony chemikaliami

737

- Ad -

Stanowiący ogromne zagrożenie niemiecki okręt podwodny z czasów II Wojny Światowej wypełniony pojemnikami chemikaliów, zostanie zasypany.

 

„Podwodny Czarnobyl”

Takim mianem określono wrak U-Boota, na którego pokładzie znajdują się kanistry z chemikaliami. Toksyczna bomba zawiera 1800 zbiorników rtęci.  

 

 

Co roku do wód morza Norweskiego przedostają się z uszkodzonego kadłuba około 4 kilogramy rtęci. Taka ilość toksycznych chemikaliów przez lata spowodowała bardzo duże skażenie ekologiczne.

 

W rezultacie rząd Norweski zobowiązał się do uszczelnienia dna morskiego i zakopania wraku. Prawie 30 000 metrów kwadratowych dna morskiego otaczającego okręt podwodny jest teraz zanieczyszczone rtęcią. Spoczywający na 152 metrach wrak zostanie zasypany stertą 12 metrów gruzu.

 

U-864 – niemiecki okręt podwodny (U-Boot) typu IX D2 z okresu II wojny światowej.
fot.: Norweski Instytut Geotechniczny

 

Ze względu nachylenie dna istnieje duża zagrożenie uszkodzeniem kadłuba. Z tego względu, już w zeszłym roku zainstalowano siedmiometrowe przeciw wypełnienia, zabezpieczające przód wraku. Holenderscy specjaliści skonstruowali specjalnie urządzenie, którego celem będzie przeprowadzenie prac w dnie bez dalszych uszkodzeń kadłuba.

 

U-864 – niemiecki okręt podwodny (U-Boot) typu IX D2 z okresu II wojny światowej.
fot.: Norweski Instytut Geotechniczny

- Ad -

Zdaniem Stephena Hayesa, starszego specjalisty z Sekcji Instrumentacji i Monitorowania Norweskiego Instytutu Geotechnicznego (NGI), – „Opracowaliśmy i zbudowaliśmy wyspecjalizowane urządzenie wiertnicze i użyliśmy pojazdu zdalnie sterowanego (ROV) do zainstalowania czujników ciśnienia w sześciu różnych miejscach na dnie morskim, które będą pokryte przez kontr wypełnienie.

„Celem sond jest pomiar szybkości stabilizacji osadu podczas procesu napełniania.”

 

Całość prac rozpocznie się w przyszłym roku, a ich koszt wstępnie szacuje się na 25 milionów funtów.

U-864 – niemiecki okręt podwodny (U-Boot) typu IX D2 z okresu II wojny światowej.
fot.: Norweski Instytut Geotechniczny

Od czasu odkrycia w 2003 roku naukowcy cały czas zastanawiają się jak zabezpieczyć wrak.

Podobny proces pochłaniania zanieczyszczeń z wraków został z powodzeniem wykorzystany około 30 razy, w ciągu ostatnich 20 lat. 

Według ekologów środki przewidziane do zabezpieczenia pozostałych 60 ton rtęci spoczywających we wraku nie są wystarczające. Ich zadaniem U-boot powinien zostać wyciągnięty, a następnie opróżniony.

 

U-864 – niemiecki okręt podwodny (U-Boot) typu IX D2 z okresu II wojny światowej.
fot.: Norweski Instytut Geotechniczny
Mapa spoczynku wraku U-864

Niemiecki okręt podwodny

U-864, będąc od końca 1944 roku w trakcie tajnej operacji, został storpedowany przez inny, brytyjski okręt podwody HMS Venturer. W ramach misji jednostka transportowała zaopatrzenie dla sojuszniczej Japonii.  

Z powodu uszkodzeń kadłuba, okręt został skierowany przez kapitana do portu w Norwegi, celem wykonania napraw. Nie udało się jednak dotrzeć do celu.

 

U-864 zatonął  z początkiem 1945 roku, na 150 metrach w okolicach wyspy Fedje.

Kadłub 240 tonowego U-Boota z powodu uszkodzeń, nie wytrzymał i podzielił się na dwie części. Wraz 73 członkami załogi, na dnie spoczęło około 65 ton rtęci do produkcji broni, części do rakiet i rysunki techniczne dla niemieckich myśliwców odrzutowych Me 163, Me 262, okrętu podwodnego, turbiny gazowej, sprężarki, radaru i innych urządzeń.

 

U-864 – niemiecki okręt podwodny (U-Boot) typu IX D2 z okresu II wojny światowej.
fot.: Norweski Instytut Geotechniczny

U-864 – niemiecki okręt podwodny (U-Boot) typu IX D2 z okresu II wojny światowej.
Jego zatopienie 9 lutego 1945 było jedynym przypadkiem w historii, kiedy zanurzony okręt podwodny zatopił inny okręt znajdujący się w zanurzeniu.

 

 

 

Źródło: Norweski Instytut Geotechniczny, Wikipedia

 

 

zostaw komentarz

- Ad -