Okręt podwodny, który zatonął ponad 62 lat temu, znaleziono na dnie morza w pobliżu Oahu.
Grupa „Lost 52 Project”, zajmująca się odnajdywaniem zaginionych amerykańskich okrętów z czasów II wojny światowej, zlokalizowała na głębokości 280 metrów wrak USS Stickleback (SS 415).
Jednostka zatonęła 28 maja 1958 r. w trakcie ćwiczeń zwalczania okrętów podwodnych. Awaria napędu spowodowała niekontrolowane tonięcie. Załoga wyprowadzała okręt z powrotem na powierzchnię, gdzie niestety został przypadkowo staranowany i zatopiony przez niszczyciel eskortowy „Silverstein”
Kolizja nie spowodowała ofiar śmiertelnych, jednakże okręgu podwodnego nie udało się uratować.
Stickleback spoczął na dnie morza 19 mil od Barbers Point, Oahu, według marynarki wojennej US.
„Projekt Lost 52″
Zajmujący się poszukiwaniem amerykańskich okrętów z czasów wojennych, ma na swoim koncie więcej odkryć. Do ostatnich znalezisk należy USS Grayback odkryty u wybrzeży Japonii czy USS Grunion zlokalizowany w zeszłym roku, 77 lat po tym, jak zaginął na wyspach Aleuckich. na Alasce.
Okręt podwodny Stickleback (SS 415)
Oddany został do użytku 29 marca 1945 roku. 6 sierpnia patrolem na Guam rozpoczął swój pierwszy rejs. Wycofany ze służby i umieszczony w rezerwie 26 czerwca 1946 r. Ponownie wprowadzony do służby 6 września 1951 r. w San Diego w Kalifornii, jako okręt szkoleniowy. Po 14 listopada 1952 r. przekształcony w okręt podwodny typu Guppy IIA. 26 czerwca 1953 roku, USS Stickleback dołączył do 7 eskadry okrętów podwodnych Pearl Harbor.
Od lutego do lipca 1954 działał w ramach wparcia sił ONZ w Korei r. W latach 1954–1957 operował, zbierając dane wywiadowcze. 28 maja 1958 r. USS Stickleback uczestniczył w ćwiczeniach bojowych przeciwko okrętom podwodnym z eskortą niszczycieli USS Silverstein (DE 534) na Hawajach.
To właśnie w trakcie ćwiczeń okręt podwodny podczas zanurzania na głębokość testową, z powodu awarii napędu stracił kontrolę i zszedł na głębokość ponad 240 metrów. Wynurzenie awaryjne zaledwie kilkadziesiąt metrów przed eskortą niszczyciela, nie pozwoliło na uniknięcie kolizji. W rezultacie powstała dziura w okręcie podwodnym po jego lewej stronie, przyczyniając się do zatonięcia.
źródło: Projekt Lost 52, Wiki